Henter...

Nå de unge vælgere med ambassadører

Usikre unge får hjælp fra netværket

Unge vælgere er usikre på kommunalpolitik og spørger derfor andre til råds, når de skal stemme. Gode ambassadører kan sikre unge stemmer.

Christian Made Hagelskjær
Christian Made Hagelskjær Direktør, grafisk designer

Unge kandidater, unge mærkesager, unge vælgere.

Ofte hænger det sådan sammen, men mange kan have en interesse i at henvende sig særligt til unge vælgere. Også borgmesterkandidaten, der skal have bred opbakning fra alle vælgergrupper, uanset om vedkommende er 25 eller 65.

Hvis man vil flytte de unge vælgeres stemmer, skal man lægge snittet lidt anderledes, når man udvælger, hvilke kanaler man vil benytte sig af.

Efter kommunalvalget 2013 spurgte et hold forskere godt 4.000 vælgere om, hvor vigtige forskellige kilder til viden om kommunalvalget havde været for dem personligt.

Og her må man bare konstatere, at de lokale og regionale medier hittede hos vælgerne. Den gratis ugeavis, det regionale mediehus og P4- og TV2-regionerne er de steder, vælgerne primært hentede information om kommunalpolitik.

Godt 40 % af de 18-30-årige sagde, at sociale medier var en vigtig eller meget vigtig kilde til viden om kommunalvalget.

Faktisk tegner analysen et lidt andet billede af vælgerkorpset, end man måske kunne forvente. De gamle medier er i førertrøjen – sociale medier ligger sidst.

Når man spørger vælgerne selv, så udgjorde sociale medier nemlig ikke den store kilde til viden om kommunalvalget i 2013. Men for de unge vælgere forholder det sig lidt anderledes. Her sagde godt 40 % af de 18-30-årige, at sociale medier var en vigtig eller meget vigtig kilde til viden om kommunalvalget.

Vælgerne i aldersgruppen 18-30 år vægter sociale medier relativt højt som kilde til viden om kommunalvalget. De ældre vælgere vurderer, at de ikke bruger sociale medier som kilde til viden.

De yngre vælgere vurderer selv, at de i nogen grad hentede viden om kommunalpolitik på sociale medier. Kilde: KV13 – analyser af kommunalvalget 2013.

Altså spiller sociale medier en rolle for de unge vælgere. Og heldigvis kan man i samme ombæring konstatere, at de kandidater, der brugte Facebook og Twitter, ifølge kommunalvalgsundersøgelsen opnåede flere personlige stemmer – måske især blandt yngre vælgere – end de, der ikke gjorde.

Så sociale medier er helt klart en kanal, man bør benytte sig af, når man henvender sig til unge. Men de unge vælgere vurderer faktisk ikke selv, at den er specielt vigtig som kilde til viden.

Andres holdning er vigtigst

Når man skal vide, hvem der stiller op, hvad de forskellige partier mener, og hvad de store problemer i ens kommune er i dag, så er de traditionelle medier – lokale, regionale og landsdækkende – vigtigere for aldersgruppen.

Det er den overraskende konklusion fra undersøgelsen, hvor de 18-30-årige vælgere har vurderet forskellige kanalers betydning for dem personligt.

Hvor henter unge vælgere deres viden om kommunalpolitik fra? Andel af vælgere i alderen 18-30 år, der vurderer den pågældende kanal har været en vigtig eller meget vigtig kilde til viden om kommunalpolitiske spørgsmål. Kilde: KV 13 – analyser af kommunalvalget

Men vigtigst for de unge vælgere er det at høre, hvad andre mener.

Kun 1 ud af 9 unge vælgere føler sig godt informeret om lokalpolitik.

Ifølge kommunalvalgsundersøgelsen 2013 føler kun 1 ud af 9 unge vælgere sig godt informeret om lokalpolitik i egen kommune.

Måske er det derfor, at så mange unge gerne vil lytte til folk, de kender og stoler på. Den uformelle snak i kantinen eller ved middagsbordet er tilsyneladende vigtig for de unge vælgere.

Derfor giver det god mening at fokusere ressourcer på at involvere folk i sin kampagne, hvis man går efter unge stemmer. Man skal have ambassadører.

Ambassadørerne kan både være folk, man har engageret direkte i kampagnen – fx gennem den lokale afdeling af DSU – og det kan være trofaste støtter, man har engageret på Facebook.

Der er nogle forskellige kampagnegreb, man kan benytte sig af, fx ven-til-ven-kampagner, hvor frivillige i kampagnen sender Facebook-beskeder, snaps eller postkort til venner i samme kommune. Men man bør også bruge noget tid på at træne sine frivillige i på kort tid at forklare, hvorfor de stemmer som de gør. Jo mere reflekterede de er over, hvorfor de stemmer på en bestemt kandidat, desto lettere har de ved at overbevise andre om, at det er det rigtige valg.

Gør noget for at få bred omtale

En anden vigtig ingrediens i kampagnen, hvis man skal tro kommunalvalgsundersøgelsen, er mediedækning.

Som jeg tidligere har været inde på, kan det være en genvej til omtale, hvis man tyvstarter med plakatophængningen – og dårlig omtale er jo bedre end ingen omtale.

Fra KV13 er der også masser af eksempler på kandidater, der fik omtale i landsdækkende medier, fx med egen valgsang.

Jeg har hørt mange unge sige, at de absolut ikke hører P4 og aldrig læser i ugeavisen. Og det er jo fair nok, hvis man synes, at nyhedsdækningen i TV2-regionen er uvedkommende. Men den anden halvdel af de unge har det ikke på samme måde.

Og derudover kan de gode ambassadører jo skabes, når du dukker op på lokal-tv.

Kan du googles?

Kandidaternes og partiernes websites var også vigtige som kilde til information for de unge vælgere. Det skyldes nok i høj grad, at mange vælgere googler »hvem kan jeg stemme på« eller henvises til en kandidats website fra fx Altinget og DR’s kandidattest.

Det er derfor en god ide at have et opdateret og søgemaskineoptimeret website (og skal du samle masser af google-juice er det en god ide at begynde at blogge allerede nu).

Og så er der jo valgplakater: Fra en anden undersøgelse, foretaget som rundspørge i maj 2013, ved vi, at ca. hver fjerde af de 18-24-årige vælgere på det tidspunkt fremhævede valgplakater som den primære kilde til information om kommunalvalget.

Har du læst: Valgplakaten er det bedste kampagne-kort

Med andre ord: Hvis folk ikke opsøger viden nogen steder, så ser de i det mindste valgplakaterne.

I sidste ende er der mange steder, vi som vælgere henter vores viden op til et valg fra. Jeg opfordrer til, at man bruger en række forskellige værktøjer, men altid med det inddragende element, der skaber de gode ambassadører.

Kilder: KV13 – analyser af kommunalvalget 2013, Syddansk Universitetsforlag 2017; Radius Kommunikation og Epinion 13.-28. maj 2013/Huset Markedsføring 28. okt. 2013/Valgplakater flytter mange stemmer ved kommunalvalget, videnskab.dk, 26. okt. 2013

Christian Made Hagelskjær

Christian Made Hagelskjær

Jeg er grafisk designer og direktør i kampagnebureauet Mærkesag. Her skriver jeg baseret på min erfaring med politiske kampagner og visuel kommunikation. Sammen med Rasmus Prehn ejer jeg Mærkesag, hvor vi hjælper med at få flere til at bakke op om de gode mærkesager. Jeg er uddannet grafisk designer.

2 svar til “Usikre unge får hjælp fra netværket”

  1. […] Her får unge vælgere deres valg-viden: Usikre unge får hjælp fra netværket […]

  2. […] Her får unge vælgere deres valgviden: Usikre unge får hjælp fra netværket […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lad os ringe dig op

Hvis du giver os dit nummer, så ringer vi dig op – helt uforpligtende – til en snak om hvordan Mærkesag kan være med til at tilrettelægge din kampagne.