Henter...

Bland farven rigtigt

Valgkamp har mange nuancer af rød

Når vi bruger farver politisk er det absolut ikke ligegyldigt, hvordan vi gør det. Nuancen og mængden af rød er afgørende parametre for, hvordan folk opfatter dit venstreorienterede budskab.

Christian Made Hagelskjær
Christian Made Hagelskjær Direktør, grafisk designer

Det skabte stort postyr, da Socialdemokratiet op til kongressen i 2014 skiftede den røde farve ud med noget, der angiveligt hed »competition orange«.

Faktisk var der tale om, at partiet havde fået designet en ny visuel identitet, som skulle styrke partiets brand frem mod folketingsvalget. Ny typografi, ny billedstil, små ændringer i logoet og en række andre farver var også en del af den nye identitet. Men fokus var først og fremmest på den matte rød-orange baggrundsfarve.

Det medførte selvfølgelig en lang række syrlige kommentarer på bl.a. BT’s Facebook-side om at farven passede til et parti, der ikke længere var rødt, at »competition orange« passede til Corydons konkurrencestat og meget andet.

Hele debatten – både den eksterne på Facebook og den interne blandt partiets medlemmer – domineredes af en modvilje mod »competition orange« som Socialdemokratiets farve.

Mange må have følt sig fristet til at tale ind i en opfattelse af et parti på neoliberal deroute, men faktisk indførte man også en rigtig socialistisk rød farve til logoet.

Den røde farve får faktisk kant op mod den matte og udskældte såkaldte »competition orange«.

Når man kigger nærmere på, hvordan rød anvendes som en politisk farvemarkør i Danmark, er der store forskelle.

Når der opstår sådan en debat om noget så simpelt som hvilken baggrundsfarve, et parti bruger på deres materialer, så er det fordi, at farver betyder noget. Og at nuancer af farver præger, hvordan folk opfatter ens organisation.

Nogen vil måske mene, at en nuance af en farve ikke betyder det store for, hvordan man opfatter et brand.

Men når man kigger nærmere på, hvordan rød anvendes som en politisk farvemarkør i Danmark, så er der faktisk store forskelle:

Seks forskellige måder at bruge rød som politisk farvemarkør og brand-farve.

Vurder selv farvernes effekt – men her er mit bud på nogle af tankerne bag:

Hvor DSU har en meget »ren« rød farve, der understreger, at her kæmper man for den ufortyndede udgave af socialdemokratisk politik, arbejder man i Socialdemokratiet med nogle mere afbalancerede røde farver. Forskellen ligger naturligvis i, om man taler med en helt ung målgruppe eller en mere moden målgruppe. Ordet »moden« betegner måske især Socialdemokratiets farve før 2014. Her kan man næsten blive nervøs for, at den er overmoden.

Længere ude på venstrefløjen er kampen mellem SF’s elegante og let støvede røde farve og Enhedslistens lidt mere iøjnefaldende røde. Måske viser de meget godt nogle af forskellene på de to partier – det pæne røde og det rebelske røde.

3F fik ved sin dannelse i 2005 en mørk rød farve, som selvstændigt kan virke tung. Men den bruges ofte på hvid baggrund og med en blå som modvægt. Dermed skabes en fin balance i udtrykket.

Farver i de rigtige mængder

Store flader på tryksager og plakater dækket af en mættet rød farve er måske lækkert for en venstreorienteret sjæl.

Men det bliver hurtigt meget tungt at se på.

Derfor tænker vi også i doseringen af farver som et redskab til at sende de rigtige venstreorienterede signaler.

En smule rød i et gråtonet tema kan give et eksklusivt udtryk. En helt rød flade kan give et insisterende udtryk. Mens en klar rød på en mat »competition orange« kan vise kant.

Under alle omstændigheder er nuancen ikke ligegyldig, når man vil fortælle en historie om sig selv, hverken udadtil til vælgerne eller – som eksemplet med »competition orange« viser – indadtil i sin egen organisation.

Christian Made Hagelskjær

Christian Made Hagelskjær

Jeg er grafisk designer og direktør i kampagnebureauet Mærkesag. Her skriver jeg baseret på min erfaring med politiske kampagner og visuel kommunikation. Sammen med Rasmus Prehn ejer jeg Mærkesag, hvor vi hjælper med at få flere til at bakke op om de gode mærkesager. Jeg er uddannet grafisk designer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lad os ringe dig op

Hvis du giver os dit nummer, så ringer vi dig op – helt uforpligtende – til en snak om hvordan Mærkesag kan være med til at tilrettelægge din kampagne.