Henter...

Prioriter ressourcer på valgplakater

Valgplakaten er det bedste kampagne-kort

Vil du bygge kommunalvalgskampagnen op efter, hvad der virkelig virker? Så er der rigtig meget, der peger på, at rigelige mængder af kreative valgplakater er det columbusæg, du leder efter.

Christian Made Hagelskjær
Christian Made Hagelskjær Direktør, grafisk designer

I vores arbejde med at tilrettelægge kampagner til næste års kommunal- og regionsrådsvalg forsøger vi at indsamle så meget viden som muligt om, hvad der faktisk virker i en valgkamp.

Der er selvfølgelig talrige undersøgelser fra forskellige valg i både ind- og udland, for vi er ikke de eneste, der har stillet os selv spørgsmålet: Hvad skal der til, for at man kan vinde et valg? Hvor skal jeg bruge pengene for at få mest ud af dem?

Det slår mig, at en af de få ting, jeg med sikkerhed kan anbefale, er, at man bruger penge og kræfter nok på valgplakater.

Og det er da både et godt og et dårligt råd.

Det er et godt råd, fordi valgplakater virker. I forhold til kommunalvalg er plakater det kampagneredskab, der i undersøgelser fra tidligere valg har vist at have størst målbar effekt.

Men det er også et dårligt råd, fordi valgplakater nok er det mest almindelige i en valgkamp. Så hvorfor betale mig for at jeg fortæller, at man skal bruge penge på noget så indlysende? Samtidig er valgplakater det medie, hvor kreativiteten oftest får dårligst plads.

Og så alligevel.

Tænk bare på Alternativets lille valgplakat fra 2015, der vandt en Creative Circle Award, og som de fleste nok husker for sin utraditionelle meta-kommunikation.

Tænk også på, hvor meget opmærksomhed, valgplakater kan give en kampagne. I Aarhus fik Venstres Bünyamin Simsek meget kritik for som teknik- og miljørådmand at bryde reglerne og hænge valgplakater op for tidligt. Men han fik alligevel over 8.000 personlige stemmer. Byrådskandidat Lisbeth Lauritsen fik ligeledes mange tæsk og dårlig omtale på at tyvstarte, men selvom hun var helt ny og placeret et godt stykke nede på listen, blev hun valgt.

Der er ikke noget som valgplakater, der kan få folks sind i kog, for alle ser dem – og det er nok derfor, de har en effekt.

Faktisk kan man flytte 6-7 % af stemmerne mellem partierne

Faktisk kan man ifølge den store valganalyse fra KV09 flytte 6-7 % af stemmerne mellem partierne, hvis man hænger valgplakater op i et passende omfang.

Kandidater kan sågar flytte 12-13 % af de personlige stemmer internt på listen ved hjælp af valgplakater.

Forskningen har fokus på hvor stort et antal stemmer, man får, baseret på en vis mængde valgplakater. Men der er naturligvis meget stor forskel på, hvordan valgplakaterne er udført rent kreativt.

I reklameverdenen taler man om, at 73 % flere husker en reklame, hvis den er flot og kreativt udført. Hvilket selvfølgelig kan være et godt argument for at prøve nogle andre ting af end den klassiske valgplakat med partinavn, portrætfoto og kandidatnavn.

Hvis man kender vælgerne og hvis man ved, hvad man selv står for, er der basis for at lave nogle kreative løsninger, der for alvor lægges mærke til.

Under alle omstændigheder bør man allokere ressourcer til design og indkøb af plakater. Og motivere frivillige til at tage del i plakatophængningen.

For plakater virker.

Kilder: Jørgen Elklit, Ulrik Kjær (red.): KV09, Syddansk Universitetsforlag (2013); Carat Deep Blue Survey

Christian Made Hagelskjær

Christian Made Hagelskjær

Jeg er grafisk designer og direktør i kampagnebureauet Mærkesag. Her skriver jeg baseret på min erfaring med politiske kampagner og visuel kommunikation. Sammen med Rasmus Prehn ejer jeg Mærkesag, hvor vi hjælper med at få flere til at bakke op om de gode mærkesager. Jeg er uddannet grafisk designer.

Ét svar til “Valgplakaten er det bedste kampagne-kort”

  1. […] jeg tidligere har været inde på, kan det være en genvej til omtale, hvis man tyvstarter med plakatophængningen – og dårlig omtale er jo bedre end ingen […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lad os ringe dig op

Hvis du giver os dit nummer, så ringer vi dig op – helt uforpligtende – til en snak om hvordan Mærkesag kan være med til at tilrettelægge din kampagne.