Henter...

Valgkampen er ikke slut endnu

Det er nu, de sidste skal bekræftes

Få dage tilbage af KV17: Mange vælgere har besluttet sig, men de sidste er ikke blevet overbevist. Det er altså nu, du skal ud og bekræfte de, der allerede kender dig.

Christian Made Hagelskjær
Christian Made Hagelskjær Partner

Vi er inde i den sidste sprint før valget på tirsdag. De sidste roser skal deles ud, de sidste Facebook-opdateringer laves – de sidste vælgere skal overbevises.

Og bare rolig, der er stadig masser af stemmer at hente.

Selvom du møder flere og flere, der fortæller, at de har besluttet, hvad de skal stemme, så er der tusinder, der endnu ikke har.

I hvert fald, hvis vælgerne i 2017 minder om vælgerne i 2013.

Ved KV13 havde 27 % af de, der faktisk stemte, ikke besluttet sig for, hvilket parti, de ville stemme på en uge inden valget. 8 % af vælgerne besluttede sig først på selve valgdagen.

I disse dage tumler masser af danskere altså med en stor beslutning: Hvem skal de dog stemme på?

Du har mest at hente ved at bekræfte

Den store forskel fra at føre valgkamp for tre uger siden til nu er, at vælgerne nu har set valgplakaterne og annoncerne og Facebook-opslagene og folderne.

De er bare ikke blevet overbevist af noget af det.

Du kan altså vælge at bombardere nye vælgergrupper med nye foldere, de måske heller ikke bliver overbevist af. Eller du kan forsøge at overbevise og bekræfte dem, du har mødt eller som har set dig allerede.

På dette tidspunkt kan der være mange grunde til, at man stadig er i tvivl, men jeg har samlet tre typiske udsagn fra en sen-vælger:

»Jeg vakler mellem to partier«: Denne vælger vil gerne høre dine gode argumenter for at vælge dit parti (hvis dit parti er det ene af de to). Og vælgeren vil næppe høre dine argumenter for ikke at vælge det andet parti.

Du skal på ganske simpel vis kunne forklare, hvorfor dit parti er et rigtig godt valg. Gør du det godt, har du måske en personlig stemme.

Efter KV13 pegede forskerne bag den store kommunalvalgsundersøgelse på, at personvalget (for de, der stemte personligt) havde en tæt sammenhæng med partivalget.

Det kan altså være mødet med dig, der sikrer partiet (og dig personligt) en stemme.

»Jeg skal lige have sat mig ind i det der kommunalpolitik«: Her har du en meget usikker vælger, som er fast besluttet på at stemme, men som grundlæggende ikke kan se, hvorfor det gør en forskel.

Hvis du ellers er på politisk bølgelængde med vælgeren, skal du tydeliggøre, hvordan det gør en konkret forskel at stemme på dig. Du kan være den første kandidat, som vælgeren rent faktisk har talt med. Så det personlige og selve sagen kan være det, der flytter vælgeren.

»De lover alligevel det samme, men hvem gennemfører det?«: En svær vælger. En skuffet vælger. Men jo ikke nødvendigvis skuffet over dig.

Her er ydmyghed og floskel-fri tale måske vejen frem.

Hent de personlige stemmer

Det, der måske i særlig grad kan være interessant i disse sidste dage er, at du som kandidat stadig har en del at hente.

Vi kan generelt se en tendens til at vælgerne beslutter sig senere.

Og som jeg tidligere har skrevet, var der i 2013 op mod 90.000 besøg i timen på DR’s kandidattest dagen før valget – og næsten 40.000 besøg i timen fra valgstederne åbnede til de lukkede.

KANDIDATTESTS ER POPULÆRE: Bliv helt skarp i kandidattesten

Det er vælgere, der er søgende helt frem til det øjeblik, de sætter krydset.

Så måske slutter din valgkamp først tirsdag kl. 20.00?

Christian Made Hagelskjær

Christian Made Hagelskjær

Startede Mærkesag sammen med Rasmus i 2015. Har mange år som aktivt involveret i samfundet bag sig, bl.a. i Socialdemokratiet, DSU, 3F og Røde Kors. I Mærkesag bruger han sin erfaring fra politiske kampagner og visuel kommunikation.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lad os ringe dig op

Hvis du giver os dit nummer, så ringer vi dig op til en snak om, hvordan Mærkesag kan være med til at tilrettelægge din kampagne.