Henter...

Nyvalgt byrådsmedlem

Faste rutiner sikrer bedre kontakt med vælgerne

Når du er nyvalgt, fortaber hverdagen sig hurtigt i alt det nye i selve byrådsarbejdet. Derfor bør du sætte dialogen med dine vælgere i system.

Christian Made Hagelskjær
Christian Made Hagelskjær Partner

Kære nyvalgte: Stort tillykke med valget!

Der ligger nu en stor opgave foran dig med at skaffe politiske resultater. Men også med at holde og udbygge kontakten til de, der har valgt dig.

Du bør derfor indbygge nogle simple rutiner for hvordan, du blander dig i den politiske debat – og for hvordan, flere lærer dig at kende.

Vi har her nogle forslag til hvad, du kan gøre og hvordan, du kan gøre det. Men du skal afgøre med dig selv, hvor meget tid, du har og hvor stort et ambitionsniveau, du har.

Lav Facebook-rutiner

Nogle politikere kører bare med klatten på Facebook. Hatten af for det! Men mange oplever, at de ikke får nok ud af det og – måske af den grund – ikke er nok tilstede.

Du synes måske, at du har lagt et rigtig spændende opslag op, hvor du skriver, hvad din holdning er til separatkloakeringen af den gamle bydel. Du får 2 likes. Den ene er din søde mor. Den anden er din kæreste.

Du er nødt til at sætte det i system, hvis du vil have kontinuerlig dialog med dine vælgere på Facebook.

Hvis det er sådan hver gang, så gider ingen politiker være på Facebook. Heldigvis er der råd at hente.

Det allerbedste råd fra os er: Indøv nogle rutiner, så du får skrevet flere gode opslag.

Du kan eksempelvis lægge et opslag på Facebook hver gang, der er byrådsmøde. Hver gang, du har møde med partiforeningen. Hver tirsdag morgen. Hver gang, du taler med en vælger. Hver gang, du taler med borgmesteren. Hver gang, du er ude til et arrangement som politiker. Hver gang, du er i avisen. Eller hvad, der passer til dit liv. Planlæg evt. i din kalender, at du skal lægge noget på Facebook.

Det korte af det lange er, at du er nødt til at sætte det i system, hvis du vil have kontinuerlig dialog med dine vælgere på Facebook. Og det vil du 😉

Personlighed på Facebook

Det næstbedste råd handler om, at du skal bringe din person ind i dine Facebook-opslag. Simpelthen fordi flere vil reagere på opslag, der handler om dit forhold til noget politik end på opslag, der handler om politikken alene.

Hvis du var cyklisternes kandidat før valget og nu er cyklisternes byrådsmedlem, så vil vi gerne se dig på en cykel af og til. Altså et billede af dig med cyklen på den cykelsti, det handler om.

En selfie er i øvrigt altid god. Hvis du laver et opslag hver gang, der er byrådsmøde, så er det altså langt bedre med en selfie af dig og teksten »Har fået cykelsti i Nygade på byrådets dagsorden!« end et kedeligt billede ud i byrådssalen.

Dine sårede politiker-følelser skal hæves op på et generelt niveau, hvor vi alle kan være med.

At bringe personlighed ind i Facebook handler også om at vise flere følelser på Facebook. Hvis det gør dig vred, at Venstre vil springe fra en aftale om separatkloakering af den gamle bydel, så skriv dit opslag, så vi kan være vrede sammen med dig. Dine sårede politiker-følelser skal hæves op på et generelt niveau, hvor vi alle kan være med. »Man løber ikke fra en aftale!« er en bedre indledning end »Venstres medlemmer i teknik- og miljøudvalget vil ikke længere være med til klimasikring af byens § 3-fredede bygninger!«.

Kort fortalt, så handler det om, at du er i dialog med flest mulige vælgere oftest muligt, fordi flere på den måde kender til dig og din politik.

Det gode Facebook-opslag

Det er lettere for dig at lave gode opslag på Facebook – dvs. opslag, som folk reagerer på – hvis du bruger denne grundlæggende opskrift hver gang:

  • Skriv altid din pointe først: Jeg behøver ikke læse hele dit opslag for at synes godt om det. Hvis du på 5-10 ord kan fortælle budskabet, synes jeg godt om alligevel.
  • Del video eller billede: Det er velkendt, at særligt video, men også billeder, virker bedre på Facebook. Læg energi i et godt billede eller en god video og fortæl dit budskab med billeder frem for ord!
  • Bed kæresten reagere først: Organiser nogle af dine hjælpere, så de hurtigt reagerer med den ønskede handling – vil du have likes, skal de like, vil du have kommentarer, skal de kommentere. Så spredes opslaget og andre efteraber deres handling.

Sæt tingene i system

Hvis du kan være mere til stede på Facebook, fordi du har indøvet rutiner, så kan du også være mere til stede andre steder – uden at du skal stresse over det.

Du når flere møder med relevante samarbejdspartnere – Cyklistforbundet, kloakvæsnet, fagforeningen osv. – hvis du har bestemt, at du den første mandag i hver måned får planlagt sådan et møde. Du får skrevet flere læserbreve, hvis tirsdag hver anden uge er skrivedag.

En god måde at holde kontakten med de mere loyale vælgere, er at sende et nyhedsbrev ud eller skrive på din egen blog. Det kan også sættes i system.

Tænk allerede over KV21 nu

Næste kommunal- og regionsrådsvalg er 16. november 2021. Der er lang tid til og det er nok de færreste nyvalgte, der lige nu har lyst til at planlægge valgkamp igen.

Men har du et politisk ambitionsniveau, der rækker ud over det, du kan opnå i løbet af en valgperiode? Så kan det være en god ide at fastlægge dine mål allerede nu.

Vil du gerne gøre det bedre for sygedagpengemodtagerne, men var ikke vigtig nok til at komme i Beskæftigelsesudvalget? Vil du kaste dig 100 % ind i kampen for børnene, men følte slet ikke du kunne tilbyde dig som udvalgsformand under konstitueringen?

Så skal du have flere stemmer, men hvor mange?

Lav et konkret, realistisk og ambitiøst mål for, hvor mange stemmer, du vil have ved KV21. Det kan du derefter omsætte i andre mål, fx:

  • Hvor mange følgere har du på Facebook den 16. november 2021?
  • Hvor ofte skal du være i pressen?
  • Hvor mange husmøder skal du deltage i inden valgkampen går i gang igen?

Det er generelt min erfaring, at realistiske mål og rutiner giver mere ro til selve arbejdet.

Med næsten fire år til næste valg, har du også mulighed for at opbygge andre kanaler – hvis du fx vil føre valgkamp på Instagram, men aldrig rigtig kom i gang, så er chancen der nu. Opdyrke nye målgrupper. Møde nye mennesker. Mulighederne er mange. God fornøjelse 🙂

Christian Made Hagelskjær

Christian Made Hagelskjær

Startede Mærkesag sammen med Rasmus i 2015. Har mange år som aktivt involveret i samfundet bag sig, bl.a. i Socialdemokratiet, DSU, 3F og Røde Kors. I Mærkesag bruger han sin erfaring fra politiske kampagner og visuel kommunikation.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Lad os ringe dig op

Hvis du giver os dit nummer, så ringer vi dig op til en snak om, hvordan Mærkesag kan være med til at tilrettelægge din kampagne.